söndag 12 maj 2013

Masten äntligen lagad!

Ut till båtklubben direkt på morgonen för att jobba med masten. Det var strömavbrott på Djurgården igår kväll, och vi undrade hur länge det varit, och om någon av de nyligen sjösatta båtarna hunnit sjunka! Så illa hade det, som tur var, inte gått.

Nedan färdiglimmat och torrt. Epoxin har härdat tillräckligt för att kunna bearbetas. Härdningen fortsätter ytterligare några dagar.

Mälar 30 laga mast

Så här såg det ut när tvingarna tagits loss. Än så länge känns det långt till att bli hel och fin mast av det hela.

Mälar 30

Men med en vanlig maskinhyvel tog det dock knappt en kvart att grovhyvla lasken till någorlunda rund form. Maskinhyvlar är fantastiskt användbara ibland!


Sedan fram med oscillator-slipen och 40-papper för att grovslipa lasken till form. Det här tog ca en timme, och var också riktigt roligt. Jag slipade också rent från gammal fernissa den del av masten som omgärdar lagningen. Förutom att masten ska ha "rätt" form ska den också formas så att bomfästet kan skruvas fast ordentligt.




Sedan slipning med 240-papper, och slutligen med 400-papper. Här är masten färdigslipad och klar för fernissa!

Jag blandade Rylards snabba fernissa 50/50 med balsamterpentin för att den skulle tränga in djupt, och kommer lägga ett par lager med den spädningen innan jag går till 80/20 något lager. Jag hoppas att den snabba fernissan ska göra det möjligt att lägga minst ett lager fernissa per dag. Det vore skönt att få komma vidare och göra klart resten som jag vill få gjort innan La Vie är klar för säsongen!


Och ja, så här stor är skillnaden i ton mellan lagningen och renskrapad mast... Med tiden kommer lagningen också mörkna, men jag får nog leva med att det kommer synas ordentligt ett tag. Sedan är tyvärr masten i övrigt ganska ful just nu, då jag i o m detta inte hunnit renslipa och fernissa så som jag skulle vilja. Det får bli till nästa säsong!

I vilket fall är det väldigt trevligt och inspirerande med alla glada och uppmuntrande tillrop från andra båtägare i klubben. Som nybörjare på mastrenovering har det känts lite skrämmande att göra detta, men samtidigt har det varit lättare och gått snabbare än jag hade kunnat tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar