söndag 19 maj 2013

Masta på?

Mälar 30 nr 67
M30 La Vie i väntan på mast

Mälar 30
Masten färdig för beslag och rigg

Masten äntligen reparerad. När jag skruvade tillbaka beslagen mättade jag först skruvhålen med rå linolja, och sedan skruvade jag fast med skruvar som jag penslat blymönja på. Förhoppningsvis ska det förhindra ny röta!

Tanken var att masta på i morse, men masten visade sig behöva mer fernissa, och jag la därför ett till lager igår eftermiddag. Trots att SMHI tydligt visade uppehåll kom det tyvärr lite regn  ett par timmar senare, med resultatet att ytan på masten i morse var täckt med en massa små fula bubblor!

Så det blir till att slipa idag och lägga ett nytt lager. Påmastningen nu planerad till tisdag, med förhoppning om att kunna vara med på tordagsseglingen. Jag har hittills aldrig kappseglat M30, och inte kappseglat över huvud taget på ett antal år. Ted, som är vanare, ska dock gasta, då hans M30:a inte hinner bli klar och sjösatt till dess. Ser fram emot att få lära mig hur hon beter sig på kappsegling! Nya segel vore väldigt trevligt...

Det är tydligt att årets fixande blev mer underhåll än förbättring. Masten ser fläckig och ful ut, och ska få sig en ordentlig renslipning till hösten. Åsikterna om att linolja master vekar gå isär, men jag lutar åt att linolja masten innan den får sina många lager fernissa. Sedan ska den förhoppningsvis hålla sig fräsch många år framåt med bara något lager fernissa varje år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar