onsdag 17 april 2013

Täta och lacka...

Idag gjorde jag något som kändes spontant fel, men som var helt rätt. Inne i båten hällde jag vatten på bordläggningen, och lät det rinna ner i kölsvinet. Jag hämtade hink efter hink och hällde mellan samtliga spant. Sedan gick jag ner på marken och tittade om det kom något vatten någonstans.

Det gjorde det, men inte speciellt mycket. Det är tydligt att La Vie är betydligt tätare i år än förra året, troligtvis tack vare den sena och kalla våren. Någonting bra med de här våren i alla fall!

Jag hade låtit bottenpluggen stå lite öppen för att det inte skulle bli för mycket vatten i kölsvinet, och nu var det dags att lägga ut blöta handdukar, mattor, mm. När det var gjort la jag tillbaka durkar, mm, så att fukten skulle stängas inne.

Därefter dags för slipning av däck, dammsugning och dammtorkning innan det var dags för maskeringstejp och ett första lager toplac på friborden. Roller, 30-40 cm åt gången, sedan dra ut med lackstrykare, sedan nästa omgång med roller, osv. Snyggt blir det, men det är tydligt att det behövs spacklas på några få ställen innan hon är helt klar. Det får bli imorgon.

Sist men inte minst var det dags att måla däcket. Jag hade lite Bojens färg kvar, och eftersom jag var nöjd med det förra året använder jag gärna upp det, om det räcker...

Med lite tur hinner jag kanske klart till på lördag...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar