tisdag 16 april 2013

Nedräkning!

Intensiv vecka, så här sista veckan innan sjösättning. Jag har fått tipset att ställa en luftfuktare under skrovet innanför en "kjol" av plast om tejpats fast under vattenlinjen, så nu tuffar en på för fullt, i förhoppningen att skrovet ska svälla ihop lite innan sjösättningen.

Jag ska också vattna inne i båten och lägga ut tyg som blöts, och hålla det fuktigt. Funderade på att låta vatten stå i kölsvinet, men jag har förstått att det lätt blir för mycket vatten , vilket kan leda till att man istället skadar skrovet.

Nu har jag kört fernissa varje morgon och någon kväll. Ikväll blev det fernissa i ruff och på skarndäck, samt finspackling på skrovet. Imorgon har jag tagit ledigt från jobbet och ska slipa överbyggnad och sittbrunn, mm, samt däcket och putsa till det sista på skrovet. Sedan måla däck samt ett första lager på skrovet.

Torsdag morgon blir det ett lager fernissa på överbyggnad och sittbrunn, samt ett till lager lack på skrovet. För skrovet kör jag vit toplac, som rollas på några decimeter i taget förifrån, och sedan stryks ut med lackstrykare. Det blir fantastiskt fin yta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar