måndag 22 april 2013

Sjösättning!

Mälar 30 La Vie nr 67
M30 La Vie klar att sjösättas

Så var det äntligen dags. Sjösättning är något jag både längtar efter och bävar inför. Bävar eftersom det är ett av två tillfällen då saker verkligen kan gå åt skogen. 2,5 ton gammal träbåt ska hänga i två punkter, med allt av belastningar som det innebär. Dessutom finns ju alltid frågan om hon flyter?

Förra året, då jag köpte henne i Ebbarp utanför Jönköping, sjösattes hon i Domsand i Vättern. Trots idogt tätande med Ettans tjärvax läckte hon som ett såll... Där fick hon dock hänga i sling över natten, dvs mer eller mindre vattenfylld...

I år hade jag förberett bättre genom att blötlägga henne inombords ca en vecka innan sjösättning, samt köra luftfuktare innanför en kjol av plast. Däremot struntade jag i Ettans den här gången, pga att jag tycker det är svårt att jobba med, framför allt ifall man vill ha en snygg yta.

Efter tips från vår vice hamnkapten Mats tejpade vi springorna i bordläggningen, och knöt snören till varje tejpremsa. Vi använde vanlig kontorstejp, då den ska vara lättare att få bort, jämfört med maskeringstejp, som verkar kunna sitta som berget.

Mälar 30 täta träbåt
M30 La Vie tätad med tejp

Någon frågade om vi var på väg att väva en matta på båten... :-)

Sedan var det dags. Varvet har sublift, vilket fungerar perfekt. La Vie lyftes utan problem, och färden gick ner mot vattnet.

Mälar 30 La Vie nr 67
M30 La Vie hämtas med sublift



Mälar 30 La Vie nr 67
M30 La Vie sjösätts

Mälar 30 La Vie nr 67

Precis när La Vie var på väg ner sista centimetrarna gick hon på grund! Inget allvarligt, men vi blev förvånade. Pga ovanligt lågt lågvatten kom subliften ner längre än normalt, och båten fick lyftas en aning till för att gå fri.

Länspumpen gick igång fint med stöd av batteriet i båten, och nu var bara frågan om det skulle krävas en större pump också!

Mälar 30 La Vie nr 67
Länspumpen klarar jobbet!

Men väl sjösatt och förtöjd visade det sig att hon var betydligt mer tät än förra året, och att den lilla länspumpen ombord höll undan fint. För att inte batteriet skulle dras ur anslöts en rejäl laddare till batteriet, och efter lite fixande låg hon tryggt vid kaj, och bordläggningen svällde gradvis mer och mer samman.

Mälar 30 La Vie nr 67
M30 La Vie förtöjd vid kaj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar