fredag 19 april 2013

Lacka fribord och tvätta fönster

Av Jonas, som jag köpte La Vie av förra våren, fick jag lära mig hur man lackar fribord så det blir så där glänsande perfekt. Det är också extremt tacksamt, precis som att tvätta fönster; man gör det sällan, det går fort, och resultatet blir fantastiskt!

Allt som behövs är en bra färg (jag använder Internationals Toplac), en liten roller och en lackstrykare. Det viktiga är att stryka vått i vått, vilket innebär att mn rollar vertikalt en yta på ca 30-40 cm, och sedan stryker ut färgen med lackstrykaren horisontellt. Resultatet blir en perfekt, spegelblank yta! I år la jag två lager, där det första var utspätt en aning med lacknafta. Det sista lagret las i morse, medan regnet piskade mot presenningen.

På några ställen hade färgen släppt, framför allt uppemot skarndäck. En läxa till nästa år är att slipa skrovet redan på hösten strax efter upptagningen, så att bordläggningen får torka lite grann, sedan olja med rå linolja tills träet är någorlunda mättat. På våren kan jag sedan lägga på ny lack igen.

Nedan en bild med resultatet från förra året.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar