söndag 14 april 2013

Fernissa & lack!

Söndag morgon. Hopp ur sängen 08.10 med stel kropp efter gårdagens båtfixande, i underställ, fleece och blåställ, och sedan ut till båten. 14 minuter från dörr till båt genom ett öde Stockholm, där bara hundägare och båtfolk är på väg.

Blandar Rylards fernissa med 25% balsamterpentin och lägger ett lager på skarndäck. Jag störs av att jag inte hunnit försänka alla skruvar som tittar upp, och av att skarndäcket blir flammigt, men vissa projekt får ta sin tid. Nästa vår ska jag göra klart det jobbet. När jag ser båtgrannens vackert betsade och lackade skarndäck, sittbrunn och överbyggnad funderar jag på om jag kanske skulle ge mig på det, jag också...

Skarndäcket suger ordentligt, och lämnar matta områden. Undrar hur många lager som krävs, och hur många lager som kommer hinnas med?

Hann i alla fall lägga ett lager toplac på rufftaket, med ett till att komma innan det är klart.

Senare idag blir det bottenmålning samt ytterligare fernissa i ruff samt på skarndäck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar