lördag 16 juni 2012

Första långseglingen!






Förra helgen var det dax för min första lite längre segling, det var med lite skräckblandad förtjusning som jag packade min väska för två dagar till sjöss.
Vi hade kollat vädret på morgon och konstaterat att det skulle bjudas på varierat väder. Jag har filosofin att hellre för mycket varma kläder, för det går alltid att ta av sig.




Det är tur att de har fina kärror på vår båtklubb så att man kan packa allt på dem och bara köra ner till båten. Annars hade det blivit några vändor fram och tillbaka.




När allt var instuvat och på plats såg det ut så här. Ordning och reda är mitt mellannamn..... Eftersom att jag passar så bra i storlek inne i ruffen så har jag tagit den som mitt ansvar, och Sjöbusen tog ansvaret för grill och gasolköket. En uppdelning som passar mig bra.
Jag har fått styrbordssidan och Sjöbusen babordssidan.
Mina strumpor hade redan blivit blöta och vi hade inte ens börjat vår färd, men de fick hänga på tork i fotogenlampan.




Vi bestämde oss för att äta lunch på Kruthuset som ligger vid klubben. Det blev kaffe, mackor och två bullar att ta med oss ut på sjön.
Vi satte oss på gräddhyllan (som är bästa fikaplatsen mitt i solen längs med klubbhuset - gräddhyllan bara för att det är för medlemmar) och avnjöt våra goda mackor och pratade med några andra medlemmar.
De önskade mig och oss lycka till och vi gav oss av.




Här har vi mig i min nyinköpta solhatt som jag är så nöjd med. Den sitter på bra även när det blåser på lite. Vädret var som sagt växlande så kläder åkte på och av under dagen.




Vi tampades om utrymmet med stora och små båtar.... man känner sig ganska liten i jämförelse med dessa monster.
En sak som jag trott var på ett sätt, visade sig vara helt fel. Jag trodde att monstren skulle lämna stora svallvågor efter sig men det är motorbåtarna som är värst.. De tycker jag lite illa om till och från!




Vi kom fram till Vaxholm och här ser ni kastellet. Solen lyste på och vinden var bra. Men efter att vi passerat Vaxholm skulle vi åka i genom ett litet sund för att slippa trängas med monstren. Där bara dog vinden och vi låg och guppade en lång, lång stund.... sen fick jag paddla, tänkte för mig själv att var inte detta en segelbåt?! Inte en kanot på flera ton!!
Fick precis veta att sundet heter Kodjupet. Gillar inte det sundet...
Det var ännu värre på vägen hem...




Det är inte lätt att hålla reda på alla "snören"..... Tur att jag är lite van med "snören" efter flera års klättring, även om det nu är ett tag sen.
Så satt "ta hem" och "släpp efter" i ryggraden.




Här är vi på väg in i en liten vik för att lägga till för natten. Stilla och mysig tur för segel. Jag satt där och tänkte att Gud så mysigt med en egen liten vik men ack vad jag bedrog mig...... det var minst tio båtar till!








Efter att ha kastat ankare och lagt oss på svaj lite för oss själva var det så gott med en mugg kaffe.




Sen grillade Sjöbusen lax och jag fixade en sallad och vi korkade upp vinet och njöt av den fina solnedgången .








Vi tände lampan inne i ruffen för att värma upp lite, och myggnätet sattes på plats för dom små rackarungarna är i full färd med att äta middag dom oxå..




Vi njöt av utsikten. I slutet av förra sommaren sa jag åt mig själv att nästa sommar ska jag komma ut mer i naturen. Vad kan vara bättre än detta?! Nu kommer jag att få vara ute i naturen så mycket det bara går!








Vi avnjöt vinet och ömsom njöt av tystnaden och pratade om livet. Man har all tid i världen att avhandla allt mellan himmel och jord.




Sen var det dags att dra på sig pyjamasen och raggisarna och krypa ner i sovsäckarna. Vi vaknade tidigt men lyckades somna om. Sedan vaknade vi vid nio och då gjorde vi en härlig frukost och bestämde oss för att Grinda skulle bli vårt mål för dagen. Min telefon dog tyvärr så det blev inga flera bilder.
Landkrabban

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar