lördag 16 juni 2012

En liten kvälls tur!

Vi bestämde oss för att ta en liten tur när molnen skingrats och solen kikade fram, så vid 19.30 kom vi ner till klubben, och det är så vackert och se alla båtar som ligger och guppar så fint!




Det är härligt att känna att man blir säkrare och säkrare på saker för varje gång vi är ute. Trots att det bara är min fjärde gång så går det bättre och smidigare. Jag tar mig runt på båten utan att vara rädd även när vi är ute och seglar (mamma jag är försiktig jag lovar!!) och det går mycket smidigare att komma iväg när man vet vilka uppgifter man förväntas göra.




Så det gick fort att komma ut och vi hade bra vind. Jag fick öva på att läsa sjökortet och hålla koll på ostmärken, prickar och holmar.
Jag såg en liten säl som låg och guppade med nosen över ytan! Sen dök den ner och försvann.



Det är så vackert och rofyllt, livet på en pinne helt enkelt.....




När vi skulle börja förbereda oss för att gå in i hamn så fick jag lite nya uppgifter. Jag fick dra in Genuan och den krånglade inte med oss efter att vi rett ut trasslet med den. Skönt, för det var lite bökigt att behöva ta sig fram och rulla in den för hand. Sen fick jag fälla ner motorn (det var lite läskigt för det var lite tungt, halt och jag var lite kort i rocken ) sätta dit bensindunken och försökte starta motorn, men den är lite tjurig i största allmänhet och ville inte samarbeta med mig. Så vi gjorde ett snabbt byte, jag vid rodret och Sjöbjörnen fixade motorn.




Sen skulle jag få ta ner seglet, Sjöbusen förklarade att jag skulle dra i storfallet och lossa det från en liten krok och hala ner seglet. Men det gick ju inte alls.... jag tog i för kung och fosterland men storfallet ville inte röra sig en millimeter.
Så det blev ett snabbt platsbyte igen och Sjöbusen tog oxå i för kung och fosterland och lyckades få ner det. Samtidigt som vi konstaterade att det hade gått ovanligt trögt så såg jag att dirken hade gått av och det var förmodligen något trassel med den som spökade.
Men in i hamn kom vi till slut. Vi vek seglet tillsammans, och sen satte jag dit bomkapellet och bomtältet själv. Det är skönt att vi kan dela på sysslorna nu när jag har koll på vad och hur det ska göras. Då kommer vi fortare hem.
Nu blir det till att krypa ner och sova, sov gott på er alla rövare och pirater..
Landkrabban

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar