söndag 27 maj 2012

Pyssel!

Efter som jag inte har varit delaktig i vårrustningen av båten har jag pyssla med att få det mysigt inne i ruffen.


Vi tyckte att pottin inte såg så rolig ut, den ska ju stå i ruffen mest som en räddare i nöden.
Men vi bestämde att jag skulle sy ett pottifodral så den ser lite trevligare ut. Jag fick göra om och göra rätt.... sydde den första alldeles för sent på kvällen för att fokus skulle vara rätt. Men dagen efter så gav jag mig på ett nytt försök och då blev det rätt.
Fodralet är lätt att ta av och att sätta tillbaka vilket är förutsättningen för att vi ska använda det.


Tyg till gardiner och kuddar inhandlades på Ikea.
Det syddes små gardiner till ruffen och fyra små kuddar.
När jag var klar så kom jag på att det var bara randigt på ena sidan... och det funkar ju inte. Så jag satte mig vid symaskinen igen och gjorde om dom.
Även om gardinerna är små så tog det en hel dag att få till dom.



Men när jag hängde upp gardinerna så blev jag inte helt nöjd, den lilla skenan som dom hänger i är längre en gardinen.
Perfektionist som jag är så funkar inte det. Så i dag så satte jag mig på balkongen och började om.


Tredje gången gillt.... Nu är dom till och med fodrade så det blir lite mörkare. Passar dom inte som jag vill nu så blir jag lite irriterad.


Så här ser det ut i ruffen just nu (dom nya gardinerna ska installeras nästa helg när hon äntligen är här uppe i Sthlm)


S mamma har sytt nya fodral till dynorna och hon har gjort ett fantastiskt snyggt jobb. Dom är så välsydda.


Pottin på plats med fodralet på, nu kan man även använda den som ett litet bord eller avställnings yta.


Det blev så mysigt inne i ruffen när allt var på plats. Dynorna som är ryggstöd går att haka ner och tex användas när man solar.


Åh vad jag önskar att jag hade kunnat vara med och seglat hit henne. S och B har seglat henne genom Götakanal från onsdag till fredag. Men nu är det öppet hav som gäller och dom är här i morgon måndag eller i värsta fall tisdag. Sen blir det båt för hela slanten.... jag ska lära mig detta.

-Posted from my iPhone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar