torsdag 9 maj 2013

Reparera trämast


Röta i masten!

Rötan bakom bomfästet måste bort. Som tur är har vi en äkta båtbyggare på klubben, Jon, som hade vänligheten att hjälpa till med både tips och ställbar maskinhyvel för konkav och konvex hyvling. Jag började hyvla med en vanlig maskinhyvel, vilket var vad jag hade att tillgå just då.


Så här djupt kom jag med max ställd vanlig maskinhyvel.


Nedan resultatet med den fantastiska ställbara hyveln!



Hyveln kommer från den spanska tillverkaren Virutex, modell CE123N. Det kallas tydligen bukthyvel på svenska, och går att köpa från ett par olika leverantörer i Sverige.


För att bygga upp masten igen laskar jag i tre lameller av furu som limmas med epoxi. Masten är gjord av gran, men då furu är mer röttåligt och starkt fick jag rådet att ändå använda det på just den här delen av masten.

Nedan är den första lamellen tillverkad. Jag använde Virutexen för den här lamellen, vilket gjorde jobbet väldigt lätt. De andra två bör vara enklare att tillverka, då de endast behöver fasas till passform i ändarna.


Ovan färdigt för limning

Hittills ser det bra ut, även om Jon hade funderingar kring om lasken skulle bli i kortaste laget att balansera ut krafterna fullt ut. En längre lask skulle dock innebära att behöva skära bort en del av likrännan. Det finns flera alternativ för att laska. Jag antar dock att en lask som skapas av flera lameller bör ge större styrka än en lask i ett stycke. Inget ändträ exponeras med den här formen av laskning, vilket reducerar risken för röta i framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar