Av alla båtar jag seglat, och ibland också förvaltat, har jag aldrig upplevt sådan charm och njutning som med La Vie. Att nästan samtliga tidigare erfarenheter har varit med båtar i glasfiber och plast spelar absolut in. Att båtar som formgavs för 80 år sedan och mer också är så fantastiskt vackra är säkert en annan anledning. Att äntligen få möjlighet att förvalta en "riktig" båt är en del av min personliga njutning.
Våra gamla träbåtar har idag blivit långt mer än bara båtar, och representerar ett kulturarv i flera aspekter. Båtarna är oerhört vackra och seglar fantastiskt väl, och har dessutom enorm charm. Deras historia beskriver dessutom en del av livet under närhistorien. I La Vies fall är det knappt sjuttio år. Nedan har jag haft möjlighet att samla en del av en av våra träbåtars historia, och hoppas att det ger en spännande inblick både i den specifika historian om en viss Mälar 30, samt i vår gemensamma historia.
La Vie, ursprungligen döpt till Gudrun, byggdes av E S Nästrén 1945 i Skönvik.
Hennes färgstarka historia, under namnet Katja, beskrivs ypperligt av hennes andre ägare, Sture Stever, i det brev som visas nedan, samt också i nedan beskrivning som Margit Bergström, vars make, Sven Bergström, övertog Katja av Sture Stever år 1960.
Brita Westrup, dotter till Sven och Margit Bergström, har haft vänligheten att skicka brevet författat av Sture Stever, diverse mätbrev, tullbrev, mm, samt renskrivit och skickat den beskrivning, som Margit Bergström författat. Lars Stever, son till Sture Stever, har också haft vänligheten att sända mig de inskannade svartvita bilderna av Katja tagna utför Sundsvall runt 1950. Ett stort tack till er båda!
Våra gamla träbåtar har idag blivit långt mer än bara båtar, och representerar ett kulturarv i flera aspekter. Båtarna är oerhört vackra och seglar fantastiskt väl, och har dessutom enorm charm. Deras historia beskriver dessutom en del av livet under närhistorien. I La Vies fall är det knappt sjuttio år. Nedan har jag haft möjlighet att samla en del av en av våra träbåtars historia, och hoppas att det ger en spännande inblick både i den specifika historian om en viss Mälar 30, samt i vår gemensamma historia.
La Vie, ursprungligen döpt till Gudrun, byggdes av E S Nästrén 1945 i Skönvik.
Hennes färgstarka historia, under namnet Katja, beskrivs ypperligt av hennes andre ägare, Sture Stever, i det brev som visas nedan, samt också i nedan beskrivning som Margit Bergström, vars make, Sven Bergström, övertog Katja av Sture Stever år 1960.
M30 nr 67, "Katja" utanför Sundsvall ca 1950 |
När Katja bytte namn till La Vie, och om hon haft något annat namn emellan, vet jag tyvärr inte. Klart är i alla fall att hon seglats på många vatten och varit med om många äventyr. Som exempel kan man nedan se att hon 1948 seglats från Ulvön i Sverige till Vaasa i Finland, en sträcka på drygt 40 nm över öppet hav, och noterats av tullen där. Hon har kappseglats flitigt, och t o m blivit känd som "oslagbar" i Kristianstadbladet, och dessutom varit värd till Vilhelm Moberg en festlig natt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar