lördag 11 maj 2013

Laskning av mast

Första lamellen limmad och klar. Lasken kommer bestå av tre lameller som limmas dit med epoxi. För att göra det lättare för mig själv formar jag varje lamell för sig. Virket har dock en tendens att kupa och vrida sig i värmen, vilket gör att jag tvingas använda en hel del tvingar för att lamellerna ska ligga an någorlunda.

Första lamell limmad. Grundat för andra lamell.
Jag limmar med epoxi, och har valt en långsam härdare för att ge mig lite mer tid. Först blandas bas och härdare tillsammans med de utmärkt enkla pumparna (dock dyra!) som skruvas fast i limburkarna, och som automatiskt ger korrekt blandning.

Jag har maskerat med tejp under lasken och precis utanför där lamellen ska limmas för att undvika att det fastnar en massa epoxi på delar av masten där det inte ska vara epoxi... (Tack för tipset, Ted!)

Träet är väldigt torrt, och det gäller att mätta limfogen med epoxi. Därför grundas limytan först med oförtjockad epoxi, och får suga in ca 15 minuter. Man ser att ytan suger, och jag häller på mer epoxi på de punkterna tills det ligger ett tjockt lager ovanpå ytan. Jag använder en gummispackel för att stryka ut epoxin.

Andra lamellen grundas för limning.
Sedan blandar jag lite mer epoxi och förtjockar med ett högdensitets fyllnadsmedel. Jag häller på och stryker ut så att det ligger en tjock sträng mitt i limfogen hela vägen, lägger dit den andra lamellen och sätter dit tvingar för att få den på plats.

Just den här lamellen var lite mer besvärlig än den första, och behövde fler tvingar för att hamna rätt.

Det gäller dock att inte tvinga fast lamellen för hårt, eftersom man då tvingar ut allt lim ur fogen!

Andra lamellen tvingas på plats!
Epoxi är väldigt förlåtande som lim, då det fyller ut väl, och då fogen blir starkare än det omgivande trä-ämnet.

Idag ska jag forma och limma nästa lamell. Om vädret tillåter imorgon ska jag börja hyvla ner lasken så att det ser ut som en mast igen!

Sedan ser jag fram emot att fernissa alltihop. Resten av masten har fått ett par lager fernissa bara för att skydda ytan medan jag arbetar, och hela masten kommer behöva ett antal lager för att vara skyddad mot solljus och fukt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar