Jönköping till Stockholm -del 2; Motala till Borensberg
Vi anlände till Motala vid lunchtid, vänligt ditskjutsade av vännen och kollegan B's son! Lunch, lite stuvande och fixande, sedan dags att lösa biljetten (4800 kr) för Motala till Östersjön vid Mem. B är erfaren seglare, lugn och sansad, socialt kompetent och dessutom väldigt duktig på att lägga in sill, skulle det visa sig! 16.00 var det avgång, och vi var tre båtar som gjorde sällskap in i den första av många slussar. Tre bensindunkar om sammanlagt 26 liter, vilket var tänkt att räcka långt... Första etappen gick till vackra Borensberg, genom ett stila och vackert landskap. Meningen var att vi skulle tuffa fram i ca fem knop, men riktigt så fort tycker inte La Vie om att åka för motor. lite drygt fyra knop är vad damen vill gå med den gamla 7,5 hästars tvåtaktaren, och det räckte, i alla fall för den här sträckan...
Slussning på det här sättet var helt nytt för mig, som bara gått igenom Hammarbyslussen vid ett tillfälle tidigare. Vi lärde oss snabbt hur det fungerade, och B fick bra snits på det hela!
Väl nere på Boren var det tyvärr vindstilla, så det fick bli motor igen! Borensberg visade sig vara väldigt charmigt. Innan vi gick på upptäcktsfärd blev det dock dags att inviga cobb-grillen. Den fungerade helt fantastiskt bra, snabb som bara den med specialbricketterna - önskar dock att jag hade brutit den i ett flertal delar först - den bara brann och brann!
Vi anlände till Motala vid lunchtid, vänligt ditskjutsade av vännen och kollegan B's son! Lunch, lite stuvande och fixande, sedan dags att lösa biljetten (4800 kr) för Motala till Östersjön vid Mem. B är erfaren seglare, lugn och sansad, socialt kompetent och dessutom väldigt duktig på att lägga in sill, skulle det visa sig! 16.00 var det avgång, och vi var tre båtar som gjorde sällskap in i den första av många slussar. Tre bensindunkar om sammanlagt 26 liter, vilket var tänkt att räcka långt... Första etappen gick till vackra Borensberg, genom ett stila och vackert landskap. Meningen var att vi skulle tuffa fram i ca fem knop, men riktigt så fort tycker inte La Vie om att åka för motor. lite drygt fyra knop är vad damen vill gå med den gamla 7,5 hästars tvåtaktaren, och det räckte, i alla fall för den här sträckan...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar