Jönköping till Stockholm - del 1: Domsand till Motala
Planen var perfekt. Ledigheter ordnade för att börja segla 17/5, tågbiljett beställd, nya sjökläder åt min gode vän inköpta i Stockholm Det var bara att ringa och boka slussning hos Göta Kanalbolaget minst tre dagar i förväg... Trodde jag. Men när jag först försökt boka via nätet, och sedan ringt för att boka, stod det klart för mig att planen föll som ett korthus. Under försäsongen kan man absolut boka, men bara för avfärd två dagar per vecka, vilket från Vättern innebar onsdag och söndag. Onsdagen skulle vi inte hinna, och söndagen var fullbokad, och planen var spräckt i vilket fall!
Något nedslagen (stark underdrift) var det bara att börja om med planeringen. Men vi bestämde att ändå segla upp La Vie till Motala som en första etapp. Det skulle i vilket fall spara minst en dag på resan upp, och det skulle ge Stor-M och mig en chans att få segla tillsammans!
Sagt och gjort. Bil till Motala onsdag eftermiddag, därefter bussar till Jönköping (även om jag höll på att fastna i Mjölby). Snabbt i säng, frukost och sedan iväg. A ställde mycket vänligt upp och skjutsade ut oss till Domsand. Väderprognosen var S-SV ökande till 6-10 m/s med regn frampå dagen. Vi gav oss av från fina Domsand medan himlen fortfarande såg snäll ut.
Ut på mäktiga Vättern satte vi segel med stäven mot norr, och i början hade vi bara svag vind och låg på mellan 3 och 4 knop. Med den farten skulle vi ha det svårt att hinna till Motala, men vi skulle i alla fall slippa kryssa, vilket skulle kostat oss mycket mer tid.
Bakom oss och på båda sidor om Vättern rullade mörka moln in, och vi såg regn falla i fjärran. Till att börja med hade vi svag vind från SV, och passade på att värma fantastiskt god hemlagad gulasch på den löjligt billiga gasspisen från Biltema.
Vartefter fick vi ökande vind rakt akterifrån, och länsade för spirade segel, vartefter regnet jagade oss. Vi klarade oss nätt och jämnt hela vägen till Motala, en distans på ca 52 nm, med någon enstaka solglimt emellan.
Vartefter vi gick norrut ökade vinden, och våghöjden växte till ca en meter. Hastigheten ökade till ca 6-7 knop, med högsta noterade hastighet på 8,4 knop när vi surfade nerför vågorna. Seglatsen tog ganska exakt 10 timmar, vilket innebar en genomsnittshastighet på drygt 5 knop. Det var lite svårt att hålla kursen exakt med den akterliga vinden, som fick La Vie att gunga av och till. När vi kom fram hade vi seglat en nästan helt rak kurs från start till mål, och vi var ordentligt trötta.
La Vie låg nu i Motala gästhamn redo för nästa etapp över Göta Kanal.
Planen var perfekt. Ledigheter ordnade för att börja segla 17/5, tågbiljett beställd, nya sjökläder åt min gode vän inköpta i Stockholm Det var bara att ringa och boka slussning hos Göta Kanalbolaget minst tre dagar i förväg... Trodde jag. Men när jag först försökt boka via nätet, och sedan ringt för att boka, stod det klart för mig att planen föll som ett korthus. Under försäsongen kan man absolut boka, men bara för avfärd två dagar per vecka, vilket från Vättern innebar onsdag och söndag. Onsdagen skulle vi inte hinna, och söndagen var fullbokad, och planen var spräckt i vilket fall!
Något nedslagen (stark underdrift) var det bara att börja om med planeringen. Men vi bestämde att ändå segla upp La Vie till Motala som en första etapp. Det skulle i vilket fall spara minst en dag på resan upp, och det skulle ge Stor-M och mig en chans att få segla tillsammans!
Sagt och gjort. Bil till Motala onsdag eftermiddag, därefter bussar till Jönköping (även om jag höll på att fastna i Mjölby). Snabbt i säng, frukost och sedan iväg. A ställde mycket vänligt upp och skjutsade ut oss till Domsand. Väderprognosen var S-SV ökande till 6-10 m/s med regn frampå dagen. Vi gav oss av från fina Domsand medan himlen fortfarande såg snäll ut.
Ut på mäktiga Vättern satte vi segel med stäven mot norr, och i början hade vi bara svag vind och låg på mellan 3 och 4 knop. Med den farten skulle vi ha det svårt att hinna till Motala, men vi skulle i alla fall slippa kryssa, vilket skulle kostat oss mycket mer tid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar